Anda Ada Pertanyaan? Klik Sini
enms
      Warna1   Warna2   Warna3      
A- A A+
seperator2 faq3 seperator2 Hubungi Kami2 seperator2 maklumbalas3 seperator2 petalaman3 seperator2

Soalan Lazim

User Rating: 1 / 5

Star ActiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Soalan 1.

Apakah perkhidmatan utama yang disediakan oleh MDB kepada pelanggan

Jawapan.

Anda akan perolehi :-

  • Perkhidmtan Cukai Pintu.
  • Perkhidmatan Bayaran perlesenan (perniagaan, iklan)
  • Kelulusan pelan bangunan / ulasan teknikal tanah / kebenaran merancang tanah..
  • Sewaan kedai / gerai
  • Pendaftaran kontraktor

Soalan 2.

Jika saya salah seorang pembayar cukai pintu, apakah keistimewaan yang akan saya perolehi dari MDB?

Jawapan

Anda akan perolehi :-

  • Penyedaran tanggungjawab
  • Tugasan rakyat dalam PBT seluruh dunia termasuk negara kita.
  • Kelulusan dalam akta Kerajaan Tempatan 171..
  • Sebahagian tugasan kerajaan bawah Kementerian Kewangan – sumber pendapatan negara.

Soalan 3

Apa yang perlu saya lakukan sekiranya jumlah wang tunggakan dalam bil diluar kemampuan saya untuk membayar?

Jawapan

Sekiranya bayaran penuh tidak dapat dijelaskan, maka dalam kes-kes tertentu bayaran ansuran boleh dilakukan.

Soalan 4

Adakah kesemua PBT di Malaysia terletak di bawah bidang tugas Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT)?

Jawapan

Kesemua PBT terletak di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri masing-masing. Bidang tugas KPKT adalah untuk menyelaras PBT-PBT tersebut dari segi penyeragaman dasar dan perundangan, memberi khidmat nasihat termasuk khidmat nasihat teknikal dan penyaluran peruntukan daripada Kerajaan Persekutuan.

Soalan 5

Bagaimana orang ramai boleh membuat aduan mengenai isu/masalah yang dihadapi di dalam kawasan PBT

Jawapan

Orang ramai boleh membuat aduan terus kepada PBT yang berkenaan ataupun kepada KPKT.

Soalan 6

Apakah sampah pukal (tilam, almari buruk dan sebagainya) di pungut seperti mana kekerapan pungutan sampah biasa?

Jawapan

Sampah pukal di pungut sekali seminggu sahaja.

Soalan 7

Jika pihak yang di pertanggungjawabkan tidak melaksanakan kerja-kerja pembersihan sampah, apakan tindakan yang boleh diambil oleh penguna atau orang ramai?

Jawapan

Pihak Penguna boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa tempatan berhampiran untuk membolehkan tindakan pembersihan dijalankan secepat mungkin.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila emailkan kepada This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Image

Majlis Daerah Bachok, Bandar Pelancongan Islam
16300 Bachok,
Kelantan Darul Naim.
Tel : 09 - 7787636
Faks : 09 - 7789533
e-mel : mdbachok@kelantan.gov.my

Borang Maklumbalas :

Klik Disini

Undian Anda

Adakah anda berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh pihak Majlis Daerah Bachok?

Kaunter Pelawat

Today15
Yesterday24
This week133
This month487
Total12453

2024-11-23
  • Kemaskini Terakhir: Sunday 17 November 2024, 12:11:28.
© Copyright 2024 Majlis Daerah Bachok Bandar Pelancongan Islam.
All Rights Reserved.

Search